Superfoods

Inleiding Superfoods

Veel mensen hebben er wel eens van gehoord, maar weten niet precies wat superfoods zijn. We hebben het hier over een voedselbron met een enorme concentratie aan antioxidanten, aminozuren, vitaminen, en mineralen.Veel voedingsmiddelen worden aangeduid als “superfoods” omdat men zegt dat ze buitengewone voordelen hebben voor de gezondheid. De voedingsmiddelen zijn over het algemeen complete, natuurlijke voedingsmiddelen die verschillende vitaminen, mineralen of antioxidanten bevatten. Mensen die ze aanbevelen zeggen dat ze door dit buitengewoon gezond voedsel hun fysieke gezondheid kunnen verbeteren en zich ook mentaal beter voelen.

Schermafbeelding 2014-06-21 om 13.16.30Hoe komen we er precies achter?

Een superfood is een voedingsmiddel dat zeer rijk is aan antioxidanten. Hoe meer ziekte-bestrijdend, rimpel-voorkomende antioxidanten in voedsel zitten – des te meer “super” het is. Bij het meten van antioxidanten, gebruiken we de “ORAC Scale” (Oxygen Radical Absorbance Capacity). Deze laat ons wetenschappelijk weten hoe gezond het voedsel is. Bijvoorbeeld, iets wat traditioneel veel antioxidanten heeft, bijvoorbeeld bosbessen, heeft 2.400 ORAC-eenheden per 100 gram. Dit is vrij goed voor het supermarkt gangpad! Bosbessen staan zeker aan de basis van gezonde voeding, maar ze zijn niet het beste superfood. Goji bessen (een roze Chinese bes) hebben 25.300 ORAC-eenheden per 100 gram. Nog een stapje verder hebben we rauwe cacao (chocolade) en dat heeft ongeveer 98.000 ORAC-eenheden per 100 gram. Dat zijn pas superfoods! Er zijn een aantal specifieke voedingsstoffen die superfoods over het algemeen bevatten. De meeste superfoods, zoals broccoli, linzen, bonen, boerenkool en spinazie, bieden aanzienlijke hoeveelheden vezels. Vezels zijn belangrijk bij het voorkomen van hart-en vaatziekten, de bestrijding van kanker en het onderhouden van een goede spijsvertering. Superfoods bevatten over het algemeen een hoog gehalte aan antioxidanten.Vitamine A, B en E worden in sommige superfoods in grote hoeveelheden gevonden. Ook mineralen worden in grote hoeveelheden in superfoods gevonden, bijvoorbeeld ijzer, magnesium, foliumzuur en fosfor. Bovendien hebben bepaalde superfoods, zoals amandelen, vis, bonen en linzen, aanzienlijke hoeveelheden eiwit en vet. Het vet is bij deze eiwitten grotendeels onverzadigd. En onverzadigde vetten helpen beschermen tegen hartproblemen.

Waarom zijn superfoods populair?

Veel van de welvaartsziekten die in Nederland en de rest van de westersewereld steeds normaler worden hebben te maken met wat we eten. We eten ‘genoeg’ (vaak zelfs teveel) calorieën, maar krijgen weinig nutriënten binnen. Dit betekend dat het eten wat we binnenkrijgen gewoon simpelweg niet ‘voedzaam’ genoeg is. Deze superfoods hebben niet slechts twee of drie goede eigenschappen voor een goede gezondheid, maar er zitten er tien of meer in!

Een duidelijke concentratie van antioxidanten, aminozuren, polysachariden, vitaminen, en mineralen. Vooral omdat veel van onze voeding vol zit met additieven en ook nog eens vitaminearm is, kunnen mensen met superfoods dit vrij snel compenseren.

Bron: Optimale gezondheid.com

2 Responses to Superfoods

  1. Esther says:

    hoi hoi…

    ik heb u blog bekeken en vind het super …gewoon openbaar en voor iedereen toegankelijk..zo kan ik veel leren op basis van gezonde voeding..ook heb ik de recepten bekeken ook die zijn top..

    heel veel succes met uw praktijk.

    groetjes Esther

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>