Welke voeding heeft ons lichaam nodig en wanneer?

Professor Loren Cordain de ontwerper van het ‘Paleo Dieet’ heeft zichzelf vele jaren geleden de vraag gesteld: hoe bepalen we welke voeding juist en dus gezond voor ons is? Hij kreeg het antwoord door de voedingswijze te bestuderen van traditionele levende volkeren. Volkeren die nog leven zoals wij leefden in de oertijd (paleolithische tijdperk). De tijd waarin we leefde als jagers-verzamelaars. Uit veel onderzoek van Loren Cordain, maar ook van Prof. Dr. Frits Muskiet, blijkt dat traditioneel levende stammen in vergelijking met westers levende mensen vele malen vitaler zijn. Het is opvallend dat deze mensen slank zijn, vrij van chronische degeneratieve ziektebeelden en blessures. Interessant is wat het voedingspatroon, bewegingspatroon en het leefpatroon van deze mensen is. Waarom zijn ze zo fit, gezond en slank?

De voeding van deze mensen kun je omschrijven als paleolithische voeding (oorsprongsvoeding). Hun voedings- en leefpatroon komen overeen met het voedings- en leefpatroon van onze verre voorouders van duizenden jaren geleden. Deze mensen kennen geen geraffineerde koolhydraten, kant-en-klaarmaaltijden, zout, suiker, taartjes, hamburgers en bijvoorbeeld pizza. Ook kennen zij de luxe van een ijskast niet waar ze ieder moment van de dag voeding kunnen pakken. Ze zijn voortdurend in beweging met het vinden van eten, jagen en verzamelen. ’s Ochtends en overdag veel beweging, eten en slapen.

Er heeft recent een onderzoek ‘Study of the Origin’ plaatsgevonden onderleiding van Prof. Drs. Leo Pruimboom waar Sheila Backus aan mee werkt. Dit onderzoek vond plaats in augustus 2011 in de Spaanse Pyreneeën. Met de expeditie wil professor Leo Pruimboom aantonen dat zelfredzaam en zelfvoorzienend leven zoals onze voorouders dat deden, aandoeningen kan voorkomen en genezen als onder andere overgewicht, prediabetes, depressies, huidklachten en andere gezondheidsklachten. De verwachtingen zijn dat het effect van de tiendaagse expeditie langdurig is. De resultaten tot nu toe zijn significant. Meer informatie hierover kijk dan opwww.ouxu.nl onder nieuws, Study of the Origin en Studie en Reis naar de Oorsprong.

Waarom verbranden de meeste mensen geen vet?
Hoe komt het dat de meeste mensen over meer dan genoeg vet beschikken, maar dit toch niet verbranden bij dagelijkse activiteiten? Hiervoor is meer dan één verklaring, o.a.:

Vet wordt alleen gemobiliseerd, als er voldoende verbrandingscapaciteit in relatie met de behoefte aan energie aanwezig is. Veel mensen verliezen spieractiviteit en hun mitochondria (energiefabriekjes binnen de cellen) door ze simpel weg niet te gebruiken – if you don’t use it, you’ll lose it. Door middel van de juiste training (bewegingsintensiteit) kan de mitochondriale capaciteit binnen 3 maanden met ca. 600% worden vergroot!

Stress gaat gepaard met de productie van adrenaline (bijnieren – sympaticus activatie) en dit stimuleert de anaerobe (zonder zuurstof) koolhydraatverbranding, resulterend in melkzuurwaardes van boven de 2 mmol/l. Boven 2 mmol/l melkzuur is vetverbranding niet meer mogelijk.

Mitochondriale processen hangen af van tal van essentiële nutriënten zoals:
a) B-vitamines
a) Magnesium
b) O.a. zink en ijzer
c) Een voedingspatroon (junk food), waarin deze substanties ontbreken, zal aanleiding geven tot een ‘noodstofwisseling’ binnen de cel.
d) De carrier in de mitochondrienmembraam voor vetten is L-carnitine (een eiwit uitsluitend in vlees).

Wanneer is het juiste moment om te eten en/of drinken?
Eten en drinken wanneer we fysiologisch honger en dorst hebben, niet bij (sugar) cravings. Ons lichaam werkt ritmisch, bij verstoringen van ritmes raakt ons lichaam en ons metabolisme uit balans. Tegenwoordig zijn we metabool veel minder flexibel, er is eten, drinken en warmte in overvloed. We kennen tegenwoordig geen fysiologische honger, dorst of kou.

Wilt u meer wilt weten over hoe u op een gezonde manier kunt bewegen, (blessure vrij) sporten en afslanken. Welke voeding het meest bij onze genen passen? Wanneer het juiste moment is om te eten, te drinken en hoeveel? Hoe u weer metabool flexibel kunt worden? Neem dan gerust contact met ons op, dan maken wij met u samen een persoonlijk programma.

2 Responses to Welke voeding heeft ons lichaam nodig en wanneer?

  1. Tima Haidar says:

    Ik zou graag geinformeerd willen worden over een aangepast dieet, doel afslanken.
    Ik heb van alles en nog wat geprobeerd maar ik val niet af.

    Mijn eetpatroon is supergezond, veel groente, fruit, noten, vlees/kip/vis, gezonde vetten (kokos, rauwe roomboter, olijfolie, lijnzaad, rauwe kaas, yoghurt,
    Soms brood (zuurdesem), granen (boekweit, havermouth, gierst), geen pasta
    Ik drink al jaren geen frisdrank, gebruik geen suiker. Ik drink alleen maar mineralen water, biologische groene thee of een smoothie.
    Ik wandel veel, probeer elke dag uurtje te wandelen.

    Ik ben 1.65 lang en weeg bijna 81 kilo, heb een erg dikke buik ( t lijkt alsof ik zwanger ben, ben ik niet hoor).
    Kunnen jullie mij helpen, ben Ten einde raad!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>